Gian Lorenzo Bernini Biyografisi
Bernini bir heykeltıraş, ressam ve mimardır. Roma’daki yapıtların yaklaşık yüzde yetmişi Bernini’ye aittir.
Gian Lorenzo Bernini, 7 Aralık 1598 tarihinde Napoli, İtalya ’da doğmuştur. Bütün ismi Giovanni Lorenzo Bernini ’dir. Babası Pietro Bernini de bir heykeltraşdır. 1605 yılında babası ile beraber Roma ’ya yerleşti. Evvel babası Pietro’nun Roma ’daki atölyesinde eğitim gördü. Çok genç yaşta yaptığı heykellerle dikkati çekti. 1619 ’dan sonra tek başına çalıştı. Roma ’daki Barberini Sarayı ’nın yapımında vazife aldı. Papa’nın himayesine girdi. 1623 yılında Saint Pietro Kilisesi bazilikasının tamamlanmasıyla görevlendirildi, yarım yüzyıl süreyle orada çalıştı ve ünlü tavanlığı reelleştirdi.
Bernini yaşamının büyük bir bvefatını Roma ’da geçirdi. Sanatçı yapıtlarının çoğunu Borghese ailesi ve bu ailenin daha sonra papa seçilen üyeleri VIII. Urbanus, X. Innbcentius ve VII. Alexander’ın gözetmesi altında reelleştirdi.
Bernini’nin ehemmiyetli yapıtlarının çoğu Roma’daki Borghese Galerisi’ndedir. Aeneas, Ankhises ve Askanios’un Truva’dan Kaçışı bu yarıyıldan misallerdir. Bernini büyük boyutlu ilk heykellerini Scipione Borghese’nin isteği üzerine y bir reelcilik anlayışıyla yorumladığı, Hades’in Persephone’yi Kaçırması, Davud, Apollon ve Daphne isimli heykelleri Borghese Galerisi’nde, aynı yarıyılda yaptığı Poseidon ve Triton ise Londra’daki Victoria-Albert Müzesi’ndedir.
Bernini, yapıtlarının büyük bvefatını ufak maketler halinde tasarlayıp, kendi eğittiği veya keşfettiği genç çıraklara yaptırmıştır.
Gian Lorenzo Bernini, mimarlık alanında abidesel ve süsleyici barokun kurucusu oldu. Ehemmiyetli yapıtları “Apollon ve Daphne”, “Proserpina’nın Kaçırılışı”, 15 yaşındayken yaptığı “Davut Calut’u Öldürürken” isimli heykeller, “Azize Teresa’nın Vecdi” isimli heykel grubu, muhtelif kabirler ve Roma’nın birçok alanını süsleyen çeşmelerdir. Barok akımın hareket, ışık, enerji, doğaüstü beğenisi, metamorfoz ve dekor gibi niteleyici ögelerini bütün yapıtlarında uyguladı. 1665’te Fransa‘ya yaptığı gezi ve orada ortaya koyduğu yapıtlar, Fransız sanat tarihinde bir dönüm noktası oldu.
Gian Lorenzo Bernini ’nin baş yapıtı, şüphesiz Roma ’daki San Pietro alanıdır; üstünde heykelleriyle oval biçimli kolonları olan ve bazilika üstündeki boşluğu çeviren bu revak, bazilikanın devamıdır ve onu bütünler. Bazilikayı Papaların sarayına bağlamak için, Bernini, bir boşluğu tünel biçiminde abidesel bir merdiven çizmiş Scala Regia, bu merdivende, boşluk ve ışıkla afallatıcı bir ustalıkla oynamıştır.
Bernini, Fransa ’da Louvre Sarayı’nın dış yüzünü yeniletmek isteyen Fransa Kralı XIV. Louis‘nin çağrısı üzerine 1665’te Paris‘e gitti. Sarayın dış yüzü tamamlanamadıysa da, Bernini Fransa kralının bir büstünü yaptı. Bu büst bugün Louvre Müzesi’ndedir.
Bernini’nin fotoğraflarından pek azı günümüze ulaşabildi; heykellerinin çoğu ise Roma‘da bulunmaktadır. Bernini’nin mimarlık alanındaki son ama en ehemmiyetli yapıtı, Roma’daki San Pietro Kilisesi’nin önündeki Noel, Paskalya gibi özel dinsel günlerdeki kutsama merasimleri için planlanmış olan alandır.
Gian Lorenzo Bernini, 28 Kasım 1680 tarihinde Roma ’da 82 yaşına can vermiştir.
Ehemmiyetli yapıtları :
Apollo ve Daphne heykel grubu, 1622-1624, Roma, Gallería Borghese;
Estasi di Santa Theresa Azize Theresa ’nın Vecdi, heykel grubu, 1645-1652, Roma Santa Maria della Vittoria Kilisesi;
XIV. Louis ’nin Atlı Heykeli 1669-1677, Paris, Versailles ve Roma, Galleria Borghese;
San Pietro Kilisesi Kolonatları 1660, Roma;
Scala Regia Kral Merdivenleri-Vatikan ile San Pietro Kilisesi ’ni birleştiren merdivenler, 1663-1666;
Fontana del Tritone Tritone Çeşmesi, 1632-1637, Roma, Piazza Barberini;
Fontana dei Quatro Fiumi Dört Nehir Çeşmesi, 1647-1651, Roma, Piazza Navona;
Baldeken 1624-1653, Roma, San Pietro Kilisesi.
Poseidon ve Triton heykelleri
Costanza Bonarelli ’nin büstü
San Pietro alanı
Hades’in Persephone’yi Kaçırması
Davud heykeli
Trevi Çeşmesi:
İmparator Augustus yarıyılında Romalı bir kız su arayan Romalı askerlere şimdiki çeşmenin yerinde olan su kaynağını gösterir. Bu su bir kemerle Pantheon’a kadar eriştirilir. Yarıyılın Papası havuzun yenilenmesini ister ve Bernini ile uyuşur. Çeşme yapılır ancak o çeşme bu çeşme dokunulmuş. 100-150 yıl sonra yine yarıyılın papası bir çeşme yapılmasını ister. Çeşme için onlarca proje yarışır bunlar arasında Salvi ’nin ki beğenilir ve bugünkü çeşme 1776 ’da açılır. Yani bugünkü çeşmenin mimarı sanıldığı gibi Bernini değil, Nicola Salvi ’dir.